DANIA - Dania skaber overblik og skåner miljøet med Synchronicer

28. maj 2015Skrevet af AMA

Markedsleder
Dania Trucking AS er en af Danmarks førende transportvirksomheder. Virksomheden, som er en selvstændig enhed i A.P. Møller – Mærsk gruppen, omfatter 35 egne lastbiler, 90 indchartrede vognmænd og en samlet transportpark på 375 chassier. Med tusindvis af transporter, leveringer og kørsler hver uge er Dania markedsledende inden for containertransport i Danmark.

Størrelsen er en styrke og en svaghed
Som markedsleder kan man tilbyde kunderne gode priser og en god service, men med størrelsen og den store mængde ordrer følger også en risiko for at miste det logistiske overblik. Og det kan betyde mangelfuld udnyttelse af ressourcerne. Hos Dania går man ikke på kompromis med optimeringen af ressourceforbruget.

It skaber visuelt overblik
Den vej, som Dania har valgt for at sikre effektivitet og service, går via it. Dania har valgt at implementere flådstyringsværktøjet Synchronicer i forretningen. Med Synchronicer har Dania’s kørselsdisponenter på kontoret fuldt overblik over, hvor alle biler og leverancer befinder sig. På kontorets pc-skærme er hver bil og dens rute markeret på online kort, så disponenterne blot ved et enkelt blik kan orientere sig om kørslernes forløb. Disponenterne kan også hurtigt finde den bil, der er tættest på et opsamlingssted, og dermed sikres den mest effektive levering ved alle bookninger.

Hurtige turn-arounds
Synchronicer beregner en estimeret ankomsttid for hver levering. Denne beregning foretages hvert femte minut, så kunder kan varskos om eventuelle forsinkelser. Samtidigt ved disponenten også, hvornår en given bil fx er tilbage på havnen i Århus og klar til at tage den næste tur. Med den information kan læsning og losning af bilerne planlægges nøjagtigt, og bilerne er dermed hurtigere på vejen igen uden unødigt tidsspild.

Mobil pc i bilerne sikrer omgående dokumentation for levering
Chaufførerne har i lastbilerne adgang til en mobil pc, som forbinder dem med kontoret. Via pc’en kan de modtage beskeder, få adgang til navigationssystemet og få adgang til alle de samme systemer, som var de på kontoret. Når en levering er foretaget, registreres lastbilens GPS position og tidspunktet i systemet direkte fra mobil-pc’en i lastbilen, og da Synchronicer er integreret med virksomhedens øvrige systemer, er disponenterne hele tiden opdateret omkring status på leveringer.

Dokumentation omkring transport af farligt gods og højværdi gods
Der findes en række varer, som kræver særlig dokumentation ved transport. Det kan være, der er lovmæssige krav til transporten som fx for farligt gods, eller det kan være, at leverancen skal følges tæt fx særligt værdifulde genstande. Synchronicer dokumenterer, hvor en lastbil befinder sig og hvor den har kørt, og den stadige opdatering af den estimerede ankomsttid giver et helt præcist billede af leverancens status. Det betyder fx, at Dania kan dokumentere, at det farlige gods kun er blevet transporteret, hvor det er tilladt.

Integration af systemerne giver effektiv ordrehåndtering og tilfredse kunder
Integrationen til virksomhedens øvrige systemer betyder, at der spares mange timers arbejde, fordi bookninger, opdateringer og registreringer kun skal foretages én gang. Integrationen muliggør også, at kunderne via internettet selv kan booke kørsler direkte i Dania’s system. Det betyder, at kunderne booker på den tid af døgnet, der passe dem, og i deres eget tempo.

Styr på kørehviletiden
En tidsrøver for virksomheder med biler over 3500 kg er at holde styr på kørehviletiden. Tidligere skulle både disponenter og chaufførerne hos Dania holde styr på hvor meget tid, der var brugt, og hvornår chaufførerne skulle hvile. Men da Synchronicer er integreret med bilens tachograf og CANbus, holdes der automatisk styr på kørehviletiden. Både chaufføren og disponenten har adgang til dataene for kørehviletid, og de får begge en alarm, hvis der er ved at ske en overskridelse af køretiden. Dermed bliver det lettere at sikre, at reglerne overholdes, og de store bøder på grund af fejl og forseelser undgås. Via Synchronicer er der også muligt at afvikle den lovpligtige aflæsning af chaufførdata, uden at bilen skal retur til kontoret. Integrationen og mulighederne for aflæsning bevirker at kørselsplanlægningen bliver mere smidig, og at køretiden udnyttes bedre.

Optimeret kørsel til gavn for miljø og økonomi
Via en FMS tilslutning til CANbus’en er det også muligt at aflæse data omkring dieselforbrug, hastighed, acceleration, motorvarme, aktivering af bremse etc. Med disse data kan hver enkelt chaufførs køreteknik følges tæt, og chaufførerne kan justere deres kørsel, så det hele tiden sikres, at hver bil kører optimal. Resultatet af dette er, at miljøet skånes samtidigt med at besparelserne på dieselforbruget kan ses direkte på bundlinjen.

Elektronisk chaufførhåndbog online
Alle større speditionsvirksomheder med lastbiler kender problemet omkring chaufførhåndbøgerne. Det er svært at få dem opdateret, og ofte ligger de lidt nussede og forældede i bunden af bilen, eller de er slet ikke til at finde. Det er en udfordring Dania ikke længere behøver bekymre sig om. Fra pc’en i lastbilen er der direkte link til en elektronisk udgave af håndbogen, som ligger på firmaets server. Med et enkelt klik har chaufføren online adgang til dokumenterne, som opdateres centralt på en af kontorets pc’ere. På den måde har alle chauffører altid adgang til den opdaterede chaufførhåndbog.

Til glæde og gavn for miljø, kunder og økonomi
Et af de første resultater, Dania har oplevet med implementeringen af Synchronicer, er øget effektivitet. Med det nye overblik kan disponenterne bedre planlægge kørslerne, og det har forbedret logistikken. Leveringerne er blevet hurtigere og mere præcise, og det har betydet færre kørte kilometer og et fald i forbruget af brændstof. Ud over den forbedrede effektivitet og den gavnlige virkning på miljøet har Synchronicer bevirket, at disponenterne har fået en roligere arbejdsdag og mere tid til andre opgaver, fordi chaufførerne med navigation og beskeder direkte i bilen ikke behøver ringe til kontoret så ofte. Også på kundesiden har løsningen givet positive resultater. Kunderne er meget tilfredse med muligheden for online booking, og den øgede service som følge af det overblik, disponenterne har fået.